Skip to content

Vlaamse Ardennen – Pajottenland

Van 13 tem 23 april zijn we door de Vlaamse Ardennen gereden en aansluitend een stukje Pajottenland.

Het was de bedoeling om in hoofdzaak naar verschillende bossen te gaan om de op dit moment van het jaar bloeiende boshyacinten en daslook te zien en te fotograferen.
We begonnen onze tocht in Oudenaarde. We namen onze intrek in het hotel Leopold. Een leuk modern hotel vlak buiten het centrum.
Oudenaarde vormde onze uitvalsbasis voor onze natuurbezoeken de eerste dagen.
Eerste natuurgebied dat er op de planning stond was De Langemeersen. Een mooi gebiedje waar je een loop-wandeling kan maken. Er loopt ook een riviertje door het domein met een bruggetje. Een mooie foto locatie. s’ Anderendaags bij het ochtendgloren was er daar mist op het appél, wat mooie plaatjes opleverde. Jammer genoeg was de zon er niet en misten we die mooie gloed die het nóg specialer had kunnen maken. Al bij al toch tevreden dat we nog zijn terug gegaan.

Volgend natuurgebied op de agenda was het Enamebos. Ook daar was het doel om daslook te kunnen spotten. Maar er kwam veel meer voor de lens. Aan een veldje met pinksterbloemen mooie foto’s kunnen maken van een oranjetipje en een klein geaderd witje.

Daarna was het Muziekbos aan de beurt. De boshyacinten stonden er, zeer talrijk, mooi in bloei. Prachtig om te zien!

Het Brakelbos was het volgende bos dat op onze lijst stond. Heerlijk om er door te wandelen en ook daar hele velden met boshyacinten die een prachtig paars-blauw tapijt onder de bomen vormden.

Van Oudenaarde verhuisden we naar Horebeke en kozen we voor een B&B : Lilli’s Tuin. Een rustig gelegen recente B&B met enorm gastvrije uitbaters.
In de buurt van het logement kon je mooie wandelingen maken, langs onder meer Het Burreken. Ook voor fietsers is het een goede ligging.

Daarna reden we richting het Pajottenland maar hielden eerst halt bij het Raspaillebos. Ook daar stonden de boshyacinten en de daslook massaal in bloem. Eigenlijk moet dit bos zeker niet onderdoen voor het meest bekende Hallerbos. Integendeel, hier is het veel rustiger om de wandelen en te fotograferen.
Bij het zien van zoveel prachtige natuur kom je echt tot rust.

Ons laatste logement was B&B Hof ter Haegen in Vollezele. Ook hier weer heel vriendelijk en gastvrij onthaald. Je kan hier een arrangement nemen waar je buiten het ontbijt ook een lunchpakket krijgt en de gastvrouw ’s avonds een warme maaltijd voor je maakt. In de buurt kan je heerlijk wandelen of fietsen.

Conclusie van ons verlof : Waarom naar het buitenland gaan als je in eigen land zo’n mooie natuur hebt? En de mensen zeggen er op straat nog een goeiendag!

Back To Top
error: Content is protected !!